Sverigedemokraterna

Usch nu kommer det verkligen gå lång tid mellan mina inlägg. Håller på med ett slutprojekt och ska skriva minst 20 sidor om hur man tillgodoser brukarnas individuella behov och varför det är viktigt. På det sättet kan jag visa, både för mig själv och andra, hur man får drar nytta genom en usel erfarenhet. Sen har jag en praktik att göra om också. För självklart är det jag som får lida för att andra inte vet hur fan man behandlar människor. Men detta var något jag både visste och räknade med den dagen jag valde att ta mina saker och gå. Jag har mitt undersköterskediplom i sikte ändå och har jag kommit såhär långt så ska det krävas mycket innan jag ger upp.
 
Så för att gå till något helt annat som jag tycker är mycket mer intressant. Jag har undersökt hela den här grejen med Sverigedemokraterna för det verkar vara ett jävla velande där. Vissa säger att dom är rasister och andra säger att dom inte är det. Vid mindre vetande kan man ju tänka att det inte är konstigt att folk tycker dom är rasister. Särskilt här i Sverige har vi en sjuk etik och moral som säger att man inte får kritisera minoritet. Särskilt inte med annan etnicitet. Helst ska dom inte behandlas som övriga befolkningen heller. För att ge dom lika lite som någon annan får är också rasistiskt. De för SD sa att det inte handlade om att ha något emot invandrarna, utan att hjälpa dom på hemmaplan. Eftersom inget annat parti verkar vilja veta av dom och det står så mycket negativt om dom i tidningarna, men trots det så röstades dom ändå in i regeringen, så valde jag att kolla upp saken själv. Så jag får skapa min egna uppfattning.
 
Min slutsats är att det som SD säger i media är mycket vettigt och jag förstår varför människor röstar på dom när det är som det faktiskt är. För oss som lever på samhällsbotten mitt i det som faktiskt försiggår. SD hade högre marginaler än KD, Centerpartiet och Vänsterpartiet. Men... det är vad som sägs och görs bakom deras offentliga uttalanden som gör deras politik till rasism.
 
Jag hade till exempel inte en aning om att SD skapades under sent 80- eller tidigt 90-tal av arga, unga män med rakade skallar, bombarjackor och stålhättaskor med röda snören. Jag hade ingen aning om att man då gick runt på öppna gator och skrek rasistiska slagord samtidigt som man sieg heilade. Framförallt med den vetskapen förstår jag att andra partiers medlemmar inte ens vill sitta bredvid dom i Riksdagen. Än mindre tala med dom i lunchkön. Dom blev totalt utmobbade när folket valde in dom i regeringen. Men att idiotförklara en inröstning är detsamma som att idiotförklara dom som röstade och det finns ju en anledning till varför dom röstades på. Sen att dessa människor kanske är mindre vetandes om dessa bakgrundsfaktorer, som jag var, är en annan diskussion. Dessa röster säger ändå någonting.
 
Men tillslut fattade man att de var tvungna att stajla till sig, även attitydsmässigt, för att komma in i regeringen och kunna föra fram sin politik. En riktig politik. Som Jan Gillou uttryckte det; de lät håret växa ut, tog på sig fina kostymer och skaffade sig en vältalig partiledare som Jimmie Åkesson. Som jag uppfattat det så har Jimmie Åkesson ändå vett nog att förstå att man måste göra mer för att styra ett land än att bara fokusera på invandringen. Jag vet att tack vare honom kände svenskar att det var moraliskt försvarbart att rösta på ett parti med sådan invandringspolitik som Jimmie Åkesson representerar. MEN! Så hände det som ändå bekräftade och förstärkte allas fördomar, förväntningar och rädslor.
 
Det läckte ut en film på nätet där tre partimedlemmar från SD filmar sig själva när de går runt på stan och provocerar folk genom att bete sig allmänt illa. En full snubbe blir sne och två av medlemmarna ger sig på honom och sparkar på honom. En tjej lägger sig i och blir då kallad "hora" och "bl*ttelover". De får någonstans på vägen tag i stora järnrör som dom går runt med. Någon ringer snuten. Rören försvinner. Snuten kommer och de ljuger så klart arslet av sig och säger att de blev attackerade och bara försvarade sig själva. Självklart tror snuten på dom. När de går därifrån fria så skrattar dom och skämtar om hur jävla kul det är när sånt här händer. Helt sanslöst
 
Kent Ekeroth filmade händelsen. Detta är ju inte försvarbart på något sätt. Och först tänkte jag att detta avgör ju hela grejen. Om de inte är rasister så är de fortfarande helt dumma i huvudet och framförallt helt jävla olämpliga till att syssla med politik. Men så tog jag reda på lite mer och kom fram till att redan innan de röstades in så gjorde man sig av med de mest extrema medlemmarna. Efter den här händelsen gjorde man sig även av med de två som man kan se på inspelningen.  En nolltorelans sattes in som i princip innebär att det är totalt förbjudet att uttrycka kränkande och rasistiska åsikter. Sådant ska inte representera SD's politik. Kent Ekeroth ansåg man att även om han var bidrog så var han inte lika delaktig som de andra. Han jobbade hårt sedan dess för att förändra bilden han skapade av sig själv och genom sin tillgivelse till partiet anses han tillföra partiet tillräckligt mycket för att förtjäna att stanna.
 
Kan ju ifrågasättas eftersom jag tycker att jdet var just han som skadade partiets rykte genom att ge allmänheten bevis för något som annars kunde ha varit "bara" ett påstående. Inte för att jag menar att något sånt vore bra, eller att det är försvarbart. Bara att ur deras perspektiv borde det ju vara just hans fel att hela Sverige fick se detta hända. Men å andra sidan; visar inte detta på något sätt att det är just det man inte försöker göra? Komma undan, menar jag? Genom att behålla en medlem så visar man ju ändå på något sätt att man inte tror att det bara är att göra sig med folk och låtsas som inget har hänt. På något sätt tycker jag det visar att sånt inte påverkar deras politik.
 
Och så är det ju såhär också; ingen har sett Jimmie Åkesson delta i något sånt. Ingen har sett någon smygfilmning  där han uttrycker rasistiska ord som just "bl*ttelover" eller gå runt med något järnrör där han ger sig på ensamma människor. Han har aldrig försvarat någon medlems extrema betéenden och han har tagit ansvar för, och framförallt åtgärdat, det som har skadat deras rykte. Även om de andra partimedlemarnas åsikter också räknas så är det ändå Jimmie som har sista ordet och innan man kallar honom rasist så borde man kolla på intervjuer och debatter. För anser man att han är rasist så förlitar man sig antingen på vad alla andra säger utan att egentligen själv ha hört honom tala, eller så är man antagligen någon som ska vara politisk korrekt och då inte ha negativa åsikter om någonting. Särskilt inte om sånt som faktiskt representerar verkligheten.
 
Jag hänvisar till mitt blogginlägg om Islam. Där finns fakta om vad som sker i Europa. Jag har uteslutit egna åsikter helt och hållet. Det som står där är enbart islamisters egna ord och jag hänvisar direkt till källan så man får se det med egna ögon. Inget annat. Ingen annan. Inga "islamofober" och inga rasister. Bara sanningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0