Vad är komplex PTSD

Först vill jag förklara vad komplex PTSD är. Det är när man gått igenom så många olika trauman och har gjort det mer eller mindre hela livet. Mina började när jag var liten men bara fortsatte, även efter barndom och tonåren med sexuella trackassarier. Jag har blivit vuxenmobbad också när jag på det kommer från en traumatisk skolgång men både fysisk och psykisk misshandel, och kliver in i vad som ska vara vuxenlivet. Något som jag längtat så efter då jag som liten trodde att vuxna inte mobbade varandra. Men det blev jag varse om. Arberskamraterna i de få jobb jag har haft, stötte för det mesta ut mig. I särskilt ett fall förstod jag  att dom hade hittat min blogg. Jag blev anklagad en gång för att vara påverkad och undrar fortfarande hur det kunde vara deras första rekation. Faktum var just den gången att jag kom till jobbet och var helt förstörd efter en hel natt med bråk med min sambo och var likgiltig och ledsen, då skickade dom hem mig från jobbet och menade att jag stulit mediciner. Efter upprepade scenarion blev jag efter ett år i arbetslivet sjukskriven och gick aldrig tillbaka.
 
Komplex PTSD innebär att jag alltid kommer ha PTSD. För vanlig PTSD går över, med mycket terapi ska tilläggas. Min kommer alltid påverka sömnen. Jag kommer alltid ha mardrömmar på nätterna. Jag kommer alltid ha ångest. Man kan säga kronisk PTSD lika gärna. Många vill gärna tro att måendet är något man kan bestämma över. Att man kan tänka bort ett dåligt mående. Det är så kognitiv terapi fungerar. Jag har provat det. Positiva tankar. Jag kommer oftast inte så långt på det. Det sitter i min natur att ifrågasätta allt och meningen med saker och ting och kommer ofta underfund med den bittra sanningen i saker och ting. Jag kan liksom inte stoppa tanken vid det braiga och sätta punkt där det passar mig. Det är så jag titt som tätt hamnar i depression.
 
Dom har testat de flesta generella medicinerna på mig vid det här laget. Antipsykotiska med bieffekt att jämna ut hurmörsvängningar. Antidepressiva med serotonin. Men vad hjälper serotonin, en hormon, om måendet är relaterat till tanken? Så... även fast jag vet att inte ens mediciner hjälper, så är jag som beroende ändå fixerad vid att medicinera mitt mående med substanser "som hjälper på riktigt". Narkotika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0