Vad är högfungerande autism

Diagnosen högfungerande autism fick jag för bara 5 år sedan. Det förklarade en massa saker som kanske hade varit bra att vetat i barndomen. Jag fick bekräftat att känslan av att jag blivit misstolkad i hela mitt liv inte bara var i mitt huvud. Dessutom förklarade det att jag ofta misstolkat även min omgivning. Jag fick veta att jag inte är dum i huvudet utana att man ofta är överintelligent på sitt intresseområde, men brister ofta i en annan del av intelligens som kanske det sociala samspelet. Att man har inte mycket minspel eller tonlägen när man pratar och då kan man ofta bli misstagen som tjurig eller kanske inte ens intresserad av vad folk har att säger. Det finns nån sorts brist på tydlig reaktion och man kan ha ett långsamt sätt att agera.
 
Lägg en depression på det så har du nåt som förstärker alla karaktärsdrag av asperger. För när jag dessutom blir deprimerad så tenderar mina minspel att bli ännu mindre och då har jag ofta inga tonlägen alls. Jag levde därför länge med enbart diagnosen depression. Jag har varit bipolär också uppenbarligen. Ett tag hade jag bordeline. Och alla dessa diagnoser är ju mer eller mindre motsatsen till den jag fick tillslut och var mer relaterat till mitt missbruk. Vilken missbrukare är inte manodepressiv liksom. Så hur vet dom att det är just autism jag har då? När jag dessutom var deprimerad men helt ren när dom gjorde utredningen?
 
Jag vet inte ens själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0