Verklighetsbubblan

Abstrakta ord
Som känsla och tanke
Egentligen inget annat än elektriska impulser
Påverkar andra
Liknar varandra
Borde skilja önskan från verklighet
Uppenbart
 
Men det är lättare att sudda bort obehagen
Så plötsligt blir de båda en och samma
Den ignorante bestämmer sig för
Att det som känns
Är det som är
Och låter tankarna anpassas för det
 
Så förenklar man en version av världsbilden
Skillnaden glöms bort och valen blir irrationella
Och påminner om religion och hjärntvätt
 
Det är så svårt för mig
Att bara stå och se på
När inget förmörkar mitt hjärta som att inte vilja veta
 
Det sägs att okunnighet är salighet
Och vem är mer bekymmersfri än den utan intelligens?
 
Påminner ständigt mig själv
Glöm aldrig skillnaden
Den mellan känsla och tanke
Den mellan abstrakt och fakta
Och att det jag känner och vad som faktiskt är
Är aldrig samma sak
 
 Andras tankar om dej identifierar aldrig vem du är
Och andras känslor utgör inte verkligheten som den är
Människan slutar aldrig vara naiv gentemot sig själv
Utan snackar som mest när dom vet som minst
 
Och jag då?
Jag som vet?
Jag säger ingenting 
För då har jag inget felaktigt sagt
Och det är såhär det blir jag mot resten av världen
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0