Mobbad till döds - vi kallar det bullycide

Det här inlägget tänker jag ägna helt åt mobbing. Mobbing är något som berör mig direkt i hjärtat eftersom jag själv varit utsatt för det. Jag har nog nämnt det i fler än ett inlägg, men känner att jag kan aldrig nog understryka till vilken längd det sträckte sig. Det sker på så sjukt många olika sätt. Ibland är det uppenbart, ibland subtilt. Ibland fysisk, ibland psykisk. I vilket fall som helst så ökar antalet självmord till följd av mobbing för varje år. Om det sedan handlar om ett mörkertal som träder fram mer och mer på grund av internet, eller inte, är inte relevant. Internet och mobiltelefoner gör däremot att mobbingen till och med följer med oss hem. Inte ens i våra egna hem, där vi ska kunna känna oss fria från omvärldens krav, slipper man den här ondskan.
 
Youtube är allt annat än ett undantag.
 
http://www.youtube.com/watch?v=vOHXGNx-E7E - Här är videoklippet som Amanda Todd la upp kort innan hon valde att ta livet av sig. Här berättar hon med text hur mobbingen tvingade henne att flytta, hur hon började med droger och mobbingen som förföljde henne eskalerade tills hon inte orkade längre.
 
http://www.youtube.com/watch?v=2vAMxKvZqwU - Ännu en flicka som blev mobbad antagligen för att hon var söt. Att hon hade vacker röst bidrog säkert till avundsjukan som drev henne till att ta köra ner i ett dike där hon kraschade mot ett träd. När man väljer att köra ihjäl sig själv, då är det fan riktigt illa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=2SzAMMam5yU - Ett nyhetsklipp om en 11-årig flicka som hängde sig själv när hon inte orkade mer. Mamman upptäckte henne strax efter och fick uppleva hennes sista andetag i sina armar.
 
http://www.youtube.com/watch?v=OH6TSrkCNlo - En 15-årig kille som väljer att tala ut om mobbingen i TV. I två klipp får man se hur dom slår på honom, bland annat på en skolbuss, samt bilder på skadorna han fått. Han säger själv att han har haft mer blåtiror än han brytt sig om att räkna till. Dom här människorna väntar tills han är ensam, ligger alltså och passlurar, för att kunna hoppa på honom när han minst anar det.
 
http://www.youtube.com/watch?v=wP1tvMRh_78 - En tjej som spöar upp en annan tjej offentligt, även fast hon i mer eller mindre ber på sina bara knän om att få vara ifred. Det verkar som att ju mer hon inte vill slåss, desto mer hetsad blir den andra tjejen att spöa på henne. Det sjuka är att det sitter en massa folk där som till och med filmar utan att en jävel varken gör eller säger något.
 
http://www.youtube.com/watch?v=cDc05MpfpQ4&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DcDc05MpfpQ4&has_verified=1 - Ett nyhetsklipp på en tjej som blir lurad över till sin kompis hus. Tjejen ger henne ordentligt med stryk medan morsan står vid sidan och låter detta pågå. Jag skulle vilja veta vilken ***** som står och filmar. Helt sinnessjukt.
 
http://www.youtube.com/watch?v=FI5aqvrUWYE - En kille som blev mobbad, för att han är gay, la upp sitt sista farväl till sin familj och sina vänner. Som tur var, så såg hans mamma det, vilket räddade hans liv. Läs kommentarerna. Folk skriver ändå saker som "this video is so sad, not because he's crying, but because he didn't kill himself". Hur fan kan människor vara så kallhjärtade?
 
Även den här gången kan jag fortsätta i evigheter med liknande länkar. Det verkar som att det inte spelar någon roll hur man som individ försöker vara, hur man ser ut eller vad man står för. Det finns alltid folk därute som hittar måltavlor i vad som helst. Det gör mig illamående. Nästan panikslagen. Jag vet inte vad jag ska göra, eller vad jag kan göra. Jag är stum...
 
Jag bara frågar mig själv hur människor kan va så kalla. Och hur andra kan stå och se på utan att göra någonting. Och hur i helvete folk kan skratta åt faktumet att sånt här förekommer och sedan ägna sig åt trolling på communitysidor där man skämtar om dessa döda människor?
 
http://www.thedistractionnetwork.com/topics/people/ugly-people-unite/ - Det här, till exempel, är en sida som ägnar sig helt åt att hitta bilder på privatpersoner som dom kan lägga upp åt folk att skratta åt.
 
http://snyggastbild.se/ - Här är en sida man kan lägga upp sin egen bild (eller någon annans?) som andra kan betygsätta. Meningen är säkert att man ska kunna få sin dåliga självkänsla motbevisad. Men resultatet blir annorlunda. Säg att du tror att du är skitsnygg, lägger upp din bild och får veta att du ser ut som en påse skit. Eller bli medlem och upptäck att någon lagt upp bilder på dej som folk sitter och asgarvar åt. Jättekul.
 
Det är sån här skit som gör mig helt paranoid ute bland folk. Ser jag någon hålla upp en telefon, riktad mot mitt håll, då får jag nästan panik. Helt övertygad om att jag blir fotad kryper jag in i ett hörn eller vänder mig i hopp om att personen endast får en bild av baksidan på mitt huvud. Det har till och med hänt att jag tagit mina saker och förflyttat mig till en annan del av tåget/bussen/affären.
 
Är det så här människor vill få andra att må? Varför?

Kommentarer
Postat av: Isabelle B

Mobbning är hemskt!:-( hur långt ska det gå innan man gör nåt åt saken?! Inte en termin, inte 2 år! Om man ser att nån far illa, ta den stackarn till en lärare så får offret berätta hur hen mår. Och sen gör man nåt åt mobbningen istället för att stoppa huvudet i sanden. Vad är vitsen med mobbning? Varför mobbar folk? Varför gör folk inget åt mobbningen?

2013-09-24 @ 21:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0